Net als Google is LinkedIn een zeer krachtige zoekmachine. Daarmee kun jij online gevonden worden. Simpel. Maar is deze vindbaarheid te beïnvloeden en zo ja, HOE DAN? Je wilt immers zoveel mogelijk profile views die resulteren in meer aandacht van recruiters, prospects en klanten. Hetgeen weer leidt tot een prettig inkomen. Lees deze 12 tips!

Afgelopen week (8 september 2017) had ik het voorrecht om met een select LinkedIntrainers gezelschap te kunnen praten en sparren met het US product development team van LinkedIn over, je raadt het al, de laatste ontwikkelingen op het LinkedIn platform. Hieruit ontstonden een paar verrassende nieuwtjes en deze SCOOPS heb ik verwerkt in dit reeds eerder door mij gepubliceerde blog over een van mijn favoriete LinkedIn onderwerpen: SEO en vindbaarheid op LinkedIn.

Alleen het hebben van een LinkedIn profiel is niet genoeg om je LinkedIn doelen te bereiken. Zeker als niemand het ziet..Wat heb je nodig?

  • een zo compleet mogelijk profiel
  • voldoende connecties in je netwerk: streef naar 500+
  • een actief en dus zichtbaar profiel (updates, bloggen, engagement…ik ga daar in een ander blog over zichtbaarheid dieper op in)
  • optimaliseren van de SEO (zoekmachineoptimalisatie) aspecten van je profiel.

Het is niet ondenkbaar een groei in profielbezoekers te krijgen van 200-500%, als je bovenstaande zaken serieus neemt. Twaalf tips die de zoekmachine gunstig stemmen ten opzichte van je profiel:

1. Creëer een all-star profiel

Wat is nou precies het effect van een sterk profiel en hoe bereik je dit?

Wat mij betreft voldoet het aan minimaal 2 voorwaarden:

  •  je wordt gemakkelijk gevonden wanneer men zoekt naar iemand met jouw expertise
  • je profiel is inhoudelijk sterk en triggert mensen om met je te linken en meer over jou te weten te komen

De aanpak

Onder je summary op de homepage van je profiel staat een grijze balk. Hierin vind je statistieken die aangeven hoe ‘populair’ je profiel op dit moment is: aantal profielbezoekers, aantal lezers van je laatste post (status update eigenlijk) en het aantal keren dat je gevonden bent in een search (mega interessant by the way, klik er eens op en zie wat voor bedrijven jouw profiel en skills zoeken en welke zoekwoorden ze daarvoor gebruiken!).

Rechts bovenin zie je de status van compleetheid van je profiel. Dit varieert van beginner tot all-star, wat in de Nederlandse taalinstelling wordt vertaald als ‘zeer deskundig’. In feite is je profiel met all-star ook niet 100% compleet maar voor LinkedIn is het wel een indicatie van een ‘rijk’ profiel. Om het kwalitatief nog hoogwaardiger te maken kun je bij ‘Add profile section’ kiezen voor meer profielonderdelen.

Hoe dichter je een all-star status nadert, des te hoger en vaker sta je tussen de zoekresultaten van mensen die matchen met jouw skills en vaardigheden. Ook al geeft het LinkedIn Product Development team aan dat profieloptimalisatie en een hogere ranking in de zoekresultaten niet hun core business is, toch experimenteren zij steeds meer met het belonen van hoog-kwalitatieve profielen.

Dus: maximaliseer je kans op een baan of klant- door een zo compleet mogelijk profiel te maken. En vergeet niet om recommendations aan te vragen…

Ik vond nog een mooie infographic van top LinkedIn trainer Melanie Dorado over het creëren van een all-star LinkedIn profiel.

2. Optimaliseer je functietitels met keywords (trefwoorden)

Ik zou je niet aanraden om onwaarheden op te schrijven over je functies die je bekleed hebt maar het is wel slim om je functietitel zoveel mogelijk uit te schrijven en te koppelen aan het vakgebied. Bijvoorbeeld: Marketing Manager wordt “Inbound Marketing Strategy Manager”. Daarnaast kun je ervoor kiezen alternatieve benamingen van je functie in 1 functietitel regel te gebruiken. Bijvoorbeeld: “LinkedIn trainer I Socialselling trainer | Sollicitatiecoach”. Of ” Financial Manager I Auditor I Controller “. Zo maak je meer kans om op alternatieve trefwoorden gevonden te worden die wel sterk met je functie te maken hebben.

SCOOP: Gebruik gestandaardizeerde functietitels. Ook al lijkt een functietitel of headline met ‘Content Rockstar’ heel flashy, toch wordt het voor LinkedIn lastiger je te matchen met een search van een recruiter of potentiële klant op basis van standaard functietitels. Gebruik dus liever ‘Content Marketeer’ of bijvoorbeeld ‘LinkedIn trainer’ in plaats van ‘LinkedIn expert’ (sorry, collega’s, ik quoteer LinkedIn ;)).

3. Keywords op strategische plaatsen

Hier heb ik al vaker over bericht (https://www.linkedin.com/pulse/altijd-weer-nieuwe-linkedin-tips-patricia-woestenburg) maar LinkedIn bevestigt nogmaals dat het plaatsen van trefwoorden op de ‘magische plekken’ een teken is voor het algoritme dat de kans dat een kandidaat reageert op een recruiter contact aannemelijker is. Hiermee faciliteert LinkedIn recruiters met het maken van de best mogelijke match met kandidaten voor een baan.

SCOOP: het schijnt dat je publieke LinkedIn profiel steeds belangrijker wordt voor de zoekmachines zoals Google. Zet het publieke profiel op zichtbaar en zorg dat de meest relevante tekst uit je profiel zo hoog mogelijk in je profiel staat. Zoekmachines lezen namelijk maar een beperkt aantal karakters en ‘zien’ de lager gelezen stukken tekst niet.

4. Breid je netwerk uit

Als je geen social media dier bent, dan is LinkedIn een passend medium om te linken met oud-collega’s en andere zakelijke contacten zonder je zorgen te maken over je werk-privé balans. Breid zoveel mogelijk en regelmatig uit want met hoe meer mensen jij gelinkt bent, in hoe meer 2e en 3e graads netwerken jij zit. Resultaat: je profiel komt eerder naar boven in de zoekresultaten. Dus je kunt nog zo’n perfect profiel hebben, met 50 connecties zal je geen veel bezocht profiel hebben. Om je netwerk uit te breiden zou je kunnen beginnen met je mailadressen eens kritisch te inspecteren en contacten op een persoonlijke wijze uit te nodigen te linken op LinkedIn. Daarnaast is “people you may know” in het onderdeel Network een mooie aanvulling.

SCOOP: LinkedIn experimenteert in andere landen met de functionaliteit “Industry peers”. Een suggestie om te linken met leden die een soortgelijke functie als jij bekleden, maar dan bij een ander bedrijf. Wellicht hebben zij nu de baan die jij ambieert dus is het interessant met deze mensen te linken zodat je vroeg op de hoogte bent van hun carrière switch. Dit verhoogt je kans om in aanmerking te komen voor die baan! Hopelijk mogen wij deze optie hier in Nederland ook tegemoet zien.

5. Gebruik Anchor Text in Links op je profiel

 

Anchor text is de klikbare link die je naar een andere website/pagina leidt. Elk LinkedIn profiel heeft de mogelijkheid er 3 in de contactinfo sectie in te vullen. Met het kiezen van de standaard benamingen ‘Company Website’ of ‘Blog’ om vervolgens het adres van je website of blog in te vullen, laat je een kans liggen om vrienden te worden met de zoekmachine. Gebruik liever trefwoorden-rijke adressen, zoals in het voorbeeld. Kies daarom altijd de optie ‘Other’ en pas de tekst aan zoals jij dat wilt.

6. Haal alles uit LinkedIn groepen

Lid en actief worden in relevante groepen zal niet alleen je netwerk doen groeien, maar het kan ook de SEO van je profiel verbeteren. Omdat de namen van de groepen waar je lid van bent, ook op je profiel verschijnen, hebben zoekmachines geen andere keuze dan de titels te doorlopen en te leren hoe dit relateert aan wat/wie jij bent en kunt. Vooral groepen die relevant zijn voor je beroep (bijvoorbeeld Finance professionals als je in de Finance werkt) dragen bij aan het aantal trefwoorden in je profiel. Lokale groepen kunnen ook interessant zijn om lid van te worden in verband met je vindbaarheid in een bepaald geografisch gebied.

7. Overdrijf het niet met de keywords

Ook al is het gebruik van keywords een belangrijke manier om in de picture te komen van de zoekmachine, overdadig en onlogisch gebruik draagt niet wezenlijk bij aan de zoekresultaten. Bovendien zal het je bezoekers irriteren en dan schiet je je doel voor bij.

8. Promoot je LinkedIn profiel op andere platformen

Het werkt net als bij websites. Hoe meer je gevonden wordt via een link vanaf een andere website, hoe interessanter Google je website vindt. Hierdoor eindig je hoger in de zoekresultaten. Hetzelfde principe geldt voor je LinkedIn profiel. Zet een link naar je profiel op bijvoorbeeld Facebook, Twitter, Google+ en op websites waar vandaan jij kunt linken. En post je blogs ook op dergelijke platformen.

SCOOP: Het verkeer naar LinkedIn long-form posts (blog of article) komt voor 15% vanaf Google. Puur op basis van SEO dus! Daarom heeft LinkedIn onlangs de functionaliteit gelanceerd om short-form posts (status updates) ook buiten LinkedIn beschikbaar te maken!

Dat betekent dat je iedereen, waar ook ter wereld, zelfs niet-ingelogd op LinkedIn, met jouw content via Google en andere zoekmachines kunt bereiken.

Het product development team gaf aan nog verder te investeren in de optimalisatie van SEO voor short-form content. Een hele toffe ontwikkelingen, gezien ook de discussie omtrent de dalende aandacht voor blogs op het LinkedIn platform. Al gaat hier overigens ook weer een verbetering in komen….wait and see!

9. Verkoop jezelf!

Hard bewijs dat het je SEO verbetert is er niet echt, maar het promoten van je laatste E-Book, populaire blogs of mooie klanttrajecten in de ‘Project’ sectie van je LinkedIn profiel kan wel in je voordeel werken. Het verhogen van de zichtbaarheid van je succesvolle projecten zal in ieder geval bijdragen aan je personal branding.

10. Blijf endorsements verzamelen (en geven)

 

Inmiddels is het belang van de endorsements voor je skills en vaardigheden als het gaat om de Google –of LinkedIn ranking van je profiel wel bewezen. Recruiters zoeken op trefwoorden en dit onderdeel van je profiel is een van de ‘magische plekken’ waar de match wordt gemaakt.

Onderschat dus niet deze beïnvloeder van de vindbaarheid van je LinkedIn profiel en voeg je meest recente skills toe en verwijder de niet-relevante skills.

Sleep tegelijk ook je ‘most wanted’ skills naar boven in je rijtje. LinkedIn toont de Top 3 en mensen klikken vaak niet door naar de rest.

11. Weten recruiters wel dat ze je mogen benaderen?

Je behoort waarschijnlijk tot de 80% LinkedIn leden die er niets op tegen heeft om benaderd te worden door recruiters. In je instellingen kun je sinds een aantal maanden aangeven dat je openstaat voor contact met recruiters.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SCOOP: LinkedIn geeft aan dat dit je kans om gevonden te worden met 200% verhoogt! Zelf heb ik de functionaliteit ook getest en met cursisten gedeeld. Ik heb veel feedback gekregen dat dit DIRECT effect geeft. En dat is ook mijn eigen ervaring.

Zorg wel dat je na 90 dagen de button opnieuw ‘aan’ zet en je voorkeuren opnieuw invult. LinkedIn houdt van up-to-date matching 😉

12. Laatste SCOOP: Beantwoord altijd een inMail

Zowel recruiters als salesprofessionals gebruiken deze betaalde optie om direct in contact te kunnen komen met een kandidaat of prospect. Zonder te hoeven wachten op het tot stand komen van een connectie. Het beantwoorden van deze inMails heeft meerdere voordelen:

  • LinkedIn interpreteert je antwoord (ook al is het afwijzend) als een teken dat je bereid bent in gesprek te gaan met recruiters. Of dit algoritme ook voor de platformen Sales Navigator en Premium Business geldt weet ik niet zeker maar het lijkt mij van wel. In ieder geval heeft het tot gevolg dat dit je vindbaarheid beïnvloedt. Een hogere ranking in de zoekresultaten dus!
  • De verzender van de inMail krijgt zijn ‘credit’ weer terug en kan deze dus inzetten om een andere kandidaat of prospect te benaderen zonder extra tegoed te hoeven aanschaffen. Wel zo aardig toch….”nee dank je” is ook een antwoord.

 

Als dit geen overkill aan LinkedIn nieuwtjes is dan weet ik het niet meer, waarschijnlijk mijn meest informatieve blog ooit. Het zou mooi zijn wanneer je het deelt of liked zodat zoveel mogelijk mensen hiervan kunnen profiteren. Bij voorbaat dank!

Dat wil ik ook!

Mocht je vragen hebben over het optimaliseren, inrichten en vindbaar maken van je eigen profiel, #LinkedIntraining, #socialselling training, #leadgeneration of #personalbranding, neem dan gerust contact met me op. Dag mag via deze website maar je mag me ook appen of bellen op  06-18483193 of direct mailen op mijn LinkedIn account https://www.linkedin.com/in/linkedintraineramsterdam/ .

Lees hier hoe goed LinkedIn profieloptimalisatie reeds voor vele anderen werkt.

Je kunt natuurlijk ook een groepstraining volgen in een select gezelschap. Inschrijven kan via LinkedIn Optimalisatie Training.