RAI3

 

LinkedIn tips: de sleutel tot succes op LinkedIn

Dit weekend (21 maart 2015) mocht ik acte de présence geven op de Nationale Carrièrebeurs in de RAI, het grootste carrière evenement van Nederland.

In dit artikel vind je een verzameling van de LinkedIn tips die ik daar in mijn LinkedIn Masterclass aan studenten, young professionals en starters op de arbeidsmarkt heb gegeven.

Wat is je doel op LinkedIn?

Allereerst moet je natuurlijk je doelen stellen voor je aanwezigheid op LinkedIn. Wil je vindbaar zijn voor recruiters en werkgevers? Wil je je netwerk opbouwen of uitbreiden? Wil je zelf actief op zoek naar vacatures en solliciteren via LinkedIn? In alle gevallen heb je als vertrekpunt op weg naar succes een sterk profiel nodig en is het uiteindelijke doel het vinden of verkrijgen van een baan, werk dus. Maar om onderscheidend te zijn ten opzichte van 5,5 miljoen andere Nederlandse profielen (en misschien zelfs van je internationale concurrenten) heb je iets meer nodig dan alleen een mooi ‘online CV’. Waarmee maak jij het verschil…..

De Holy Grail, de succesformule

De sleutelwoorden -letterlijk en figuurlijk- die bepalen of jij je missie op LinkedIn gaat behalen zijn vindbaarheid en zichtbaarheid. Het is nagenoeg een garantie dat het optimaliseren van je

Schermafdruk 2015-10-27 14.59.06

vindbaarheid en je zichtbaarheid gaat leiden tot het vinden van (of gevonden worden voor) een baan of opdracht. En het mooie van het woord optimaliseren is dat het een actief werkwoord is. Hetgeen betekent dat je zelf ontzettend veel invloed hebt op de werking en uitkomst van de succesformule!

 

Uitwerken van de formule

Inderdaad, werken is het wel. Niets komt voor niets. Maar wie wil er nou werkloos zitten wachten tot er een recruiter belt? Manipuleren van je vindbaarheid en zichtbaarheid doe je zo:

1. Professioneel en compleet profiel

Hoe completer je LinkedIn profiel, des te groter de kans dat je gevonden wordt (7-10 keer)

Vroeger kon je daadwerkelijk een 100% compleet LinkedIn profiel bereiken. Maar aangezien je profiel niet statisch is en geen momentopname is, is het nooit compleet en bereik je hoogstens de ‘all-star status’. Probeer echter wel zoveel mogelijk onderdelen in te vullen.  Als je nog weinig werkervaring hebt moet je extra creatief zijn. Vrijwilligerswerk, projecten, presentaties, publicaties en lidmaatschap van organisaties en groepen zijn allemaal manieren om je profiel meer inhoud te geven en een professionele uitstraling. Uiteraard heb je voor een compleet profiel meer nodig:

  • Een professionele foto
  • Een aangepaste headline (zie ook het artikel ” Hoe je kunt scoren met je LinkedIn headline“)
  • Een sterke summary waarin je vertelt wie je bent, wat je kunt en wat je wilt
  • Werkervaring (alle relevante functies en bij weinig werkervaring kunnen dit ook stages en bijbanen zijn)
  • Skills oftewel vaardigheden (alhoewel recruiters niet zoeken op ‘soft skills’, maar eerder op harde kennis en ervaring)

Dit zijn wel zo’n beetje de harde eisen aan een LinkedIn profiel die ook voor het algoritme van de zoekmachine verschil maken. Je positie in de zoekresultaten hangt dus af van hoe goed en volledig je bent ten aanzien van bovenstaande onderdelen. Maar voor de profielbezoeker van vlees en bloed telt het totaalplaatje. Dus probeer van je profiel echt de basis van jouw professional brand te maken.

2. SEO op LinkedIn en keywords

Zoals je natuurlijk al wist is LinkedIn een krachtige zoekmachine. En net als op Google is het mogelijk een hoge ranking in de zoekresultaten te behalen als je de juiste dingen doet. Als jij gevonden wilt worden voor een bepaalde functie, rol of opdracht moet je zorgen dat je die trefwoorden, keywords dus, in je profiel verwerkt. De zoekmachine hecht extra waarde aan een aantal posities en dat zijn je headline (kopregel), de summary, je werkervaring en je skills. Verder moet het aantal van deze trefwoorden ook voldoende zijn maar ook weer niet storend voor de lezer. Meer informatie over SEO op LinkedIn lees je in dit artikel. Een tip die ik tijdens de beurs gaf was om -als je student bent met weinig of geen werkervaring- projecten op je profiel te zetten die je tijdens een studie of stage hebt uitgevoerd. Probeer hier dan als koptitel de functie te gebruiken die je ambieert en waarop je gevonden wilt worden, zoals bijvoorbeeld ‘ Marketing assistent’. Meestal zetten studenten de projecttitel erop maar het kan dus een combinatie zijn van de projecttitel en de rol die je in het project had.

3. (Inter) actie

Als je hard geploeterd hebt op je profiel denk je misschien dat je het meeste werk gehad hebt…..Maar eigenlijk begint het dan pas echt. Je succes op LinkedIn valt of staat met het zichtbaar worden in je netwerk, in groepen en direct bij recruiters en werkgevers.

Actie geeft reactie

Ik raad je aan om de volgende acties op LinkedIn te ondernemen:

  1. Volg de bedrijven waar je wilt werken. Het voordeel hiervan is dat je de nieuwsupdates op je homepage ontvangt en mogelijk ook nieuwe vacatures. Daarnaast doet LinkedIn automatisch suggesties aan het bedrijf van profielen (van de volgers) die matchen met vacature die zij op de carrière pagina posten. Vergeet dus niet de bedrijfsprofielen van jouw favoriete werkgevers uit te pluizen en maak een analyse van wie er werken. Lees het artikel 5 Laagdrempelige netwerktips op LinkedIn voor meer diepgang.
  2. Bouw en -vooral- onderhoud je netwerk op alle mogelijke manieren die het platform biedt. Endorse je connecties, feliciteer ze met een nieuwe baan of hun verjaardag, volg interessante personen, introduceer mensen uit je netwerk aan elkaar waarvan jij denkt dat ze elkaar kunnen helpen. In mijn eigen ervaring ontstaan de meeste kansen uit simpele LinkedIn chats met een nieuwe connectie, een oud-collega of verre bekende met wie je het contact weer aanhaalt
  3. Word lid van groepen. Zoek op basis van trefwoorden alle voor jou relevante vakgroepen en vraag lidmaatschap aan. Vervolgens is het van belang dat je zichtbaar wordt in deze groepen, door te reageren op discussies, door vragen te stellen of juist advies te geven. Als je actief deelneemt in groepen wordt je profiel 4 keer vaker bekeken dan ervoor.
  4. Gebruik de vacaturesearch, of ‘Advanced Job Search’ van LinkedIn om ook weer met behulp van keywords te zoeken naar een baan die voldoet aan jouw criteria. Sla je zoekopdracht op en je ontvangt automatisch nieuwe vacatures die matchen met die criteria. Tegenwoordig kan dit ook met de nieuwe Job Search App van LinkedIn. Meteen downloaden! Onderweg kun je je opgeslagen opdracht nog eens bekijken en zelfs direct solliciteren. Al zou ik je aanraden je LinkedIn profiel voor elke nieuwe sollicitatie even aan te passen aan de vacature. Dit gaat iets beter op een desktop.
  5. Last but not least: post en deel interessante content! Laat zien dat je een vakexpert bent, deel je kennis en bouw daarmee geloofwaardigheid op. Je hoeft niet meteen wekelijks een eigen blog/publicatie op LinkedIn te doen maar om echt goed zichtbaar te worden in je netwerk en groepen zul je dagelijks up-to-date moeten blijven met wat er speelt binnen je netwerk en je vakgebied en dat doe je door te reageren op artikelen en deze zelf te delen. De verhoogde zichtbaarheid voor jouw profiel kun je monitoren in ‘Who’s viewed your profile’. En dan is het slechts nog een kwestie van het contact aangaan, misschien het eerste contact naar een nieuwe baan…

Ik wens je veel succes op LinkedIn en als je de nieuwste versie en meer tips van mijn Masterclass wilt zien dan nodig ik je uit voor de Nederlandse Carrierebeurs in de Jaarbeurs in Utrecht op 28 november 2015!

Nederlandse Carrieredagen Banner_NCD_rectangle