En die tips ga je allemaal terugvinden in dit artikel…..lees snel verder om te kijken of deze 12 tips voor jou ook nieuwe kansen brengen!

Tevens was het de leukste feedback die ik dit weekend heb gekregen nadat ik op 28 november een LinkedIn masterclass gaf op de Nederlandse Carrièredagen in de Jaarbeurs Utrecht. Want ook al dacht ik dat mijn verhaal ten opzichte van vorig jaar niet zo heel veel veranderd was, volgens de 200+ aanwezigen -waarvan een deel vorig jaar blijkbaar ook bij mijn presentatie was- zaten er veel nieuwe tips in om je zichtbaarheid en vindbaarheid op LinkedIn te verbeteren en daarmee je kans op succes te vergroten. Of je nou student, starter, wel of niet werkzoekend professional bent. Na de beurs inventariseerde ik welke tips het meest waardevol waren voor de bezoekers en deel ze in dit artikel.

Vooruitgang

Het zal niemand verrassen dat je niet snel uitgeleerd raakt omtrent het gebruik van LinkedIn. LinkedIn ontwikkelt de features van het platform en de toegevoegde waarde voor haar leden in hoog tempo, daarmee inspelend op marktontwikkelingen en nieuwe doelgroepen zoals studenten en MBO-ers. Zo kan inmiddels nagenoeg elk lid zelf bloggen op LinkedIn, een voorrecht dat tot 2014 alleen was voorbehouden aan opinieleiders. IMG_8500Voor studenten vind ik dit een hele mooie manier om meer inhoud te geven aan de vaak nog magere profielen (lees: hoeveelheid relevante werkervaring). Je kunt al tijdens je studie starten met delen van je gedachten en kennis over je vak(ken) door het plaatsen van blogs op je LinkedIn profiel. Hier leg je de basis voor je personal brand en uiteindelijk ook je professionele identiteit. Als je hier nog over twijfelt overtuigt dit artikel uit Marketingfacts je ongetwijfeld.

De sleutel tot succes op LinkedIn

De kern van het verhaal verandert natuurlijk niet. Je aanwezigheid op LinkedIn is en blijft een must om je als oriënterende of werkzoekende op weg te helpen je carrièredoel te bereiken. Dit jaar zaten er slechts 3 mensen in de zaal die nog geen LinkedIn profiel hadden, dus de statistiek van LinkedIn uit 2014 dat 42% van de studenten nog geen LinkedIn profiel hebben, is wellicht ingehaald door de snelle aanwas van leden op het platform.  Een goed teken!

Maar of je met je profiel daadwerkelijk succes zult boeken hangt af van hoe goed jij in staat bent je vindbaarheid en zichtbaarheid te beïnvloeden. Omdat ik daar aleen artikel over heb geschreven vind ik het interessanter om de ‘highlights’ van de masterclass van afgelopen zaterdag door de ogen van een bezoekster op te schrijven. Lilian Jans-Beken gaf mij via LinkedIn mail een enthousiaste terugkoppeling en ik heb haar toestemming die in dit blog te gebruiken (de schuingedrukte toelichting is mijn reactie daarop). Nogmaals dank Lilian, je had al zo’n mooi profiel en ik hoop dat deze tips voor jou het verschil gaan maken :)

Tips en highlights uit de masterclass

  1. “Openbaar profiel zo mooi mogelijk maken (Ik had de recommendations niet aan staan!)”

    Inderdaad wordt vaak vergeten te controleren of  het publieke profiel de zichtbaarheid heeft die past bij de eerste indruk die je wilt achterlaten. Zo moet je zelf het vinkje aanzetten wanneer je een nieuw profiel onderdeel hebt toegevoegd, LinkedIn doet dat niet automatisch. In de praktijk kan dit betekenen dat de nieuwsgierige recruiter of geïnteresseerde klant die je naam gegoogled heeft op je publieke profiel (op Google dus, niet ingelogd in LinkedIn) terecht komt en daar slechts een fractie ziet van het complete profiel dat je op LinkedIn hebt. Dan mis je de kans om de best mogelijkeeerste indruk te maken en is de lezer wellicht minder snel getriggered om je profiel op LinkedIn nader te bekijken of contact met je op te nemen. De publieke profielinstellingen bereik je vanaf je profiel onder je foto.

  2. “Headline, summary, jobtitles, skills = SEO”

    Dit zijn de 4 magische plekken waar je je trefwoorden moet plaatsen. Wil je vindbaar zijn voor een bepaalde functie of rol (bijv Online marketeer), zorg dan dat deze woorden consequent verwerkt zijn in je profieltekst maar vooral in je kopregel, in je profielsamenvatting, je functietitels en je vaardigheden. De zoekmachine zal door Search Engine Optimization (SEO) jouw profiel hoger in de zoekresultaten zetten waardoor je sneller in het vizier komt voor die gewenste baan.

  3. “Altijd link naar LinkedIn profiel in je CV opnemen”


    Als werkzoekende stijgt je kans op een baan wanneer je je online profiel (zoals een hyperlink naar je LinkedIn profiel) integreert in je CV. Als je online dan ook nog zelfgeschreven content zoals een blog hebt, maak je 35% meer kans om benaderd te worden door een recruiter (volgens onderzoekvan Adecco). Een hyperlink kun je bijvoorbeeld onder een button zetten. Hoe dit moet lees je op solliciterenvialinkedin.

  4. “Headline: wat voeg jij toe (Hele mooie, ga ik binnenkort naar kijken)”

    In andere woorden: wat is je toegevoegde waarde, welk probleem los jij op. Als je dit kunt overbrengen in je headline/kopregel, in combinatie met de juiste trefwoorden om gevonden te worden, dan heb je een ware ‘mini-pitch’ te pakken. Omdat je headline en foto zichtbaar zijn wanneer je in een rijtje met zoekresultaten naar boven komt, is dit wel DE plek waar je impact wilt maken en onderscheidend moet zijn. Lees ook het artikel “hoe je kunt scoren met je LinkedIn headline”.

  5. “Summary telefoonnummer (Was ik eerst huiverig voor maar nu toch gedaan)”

    Ik hoor dit vaker: als ik mijn telefoonnummer in mijn summary zet kan iedereen me bellen! Tja, volgens mij is dat juist de bedoeling van je aanwezigheid op LinkedIn als werkzoekende. Recruiters moeten soms binnen een dag kandidaten sourcen voor een vacature en willen dan direct weten of de kandidaat beschikbaar en geschikt is. Bellen = sneller…eerst een reactie op een connectieverzoek of email afwachten niet. Ben je niet op zoek naar werk of klanten kan ik me voorstellen dat je de drempel om jou ‘te storen’ iets hoger maakt. Wees je overigens bewust dat de door jou ingevulde contactinfo (vindbaar onder de gelijknamige button onder je foto) alleen zichtbaar is voor eerstegraads connecties. Daarom dus…

  6. “Skills, geen softskills!!! Skills reorganiseren”


    Bij veel profielen zie ik dat competenties en vaardigheden ook in het rijtje ‘skills’ gezet worden. Niet eens zo gek, dit onderdeel heet immers niet voor niets ‘vaardigheden’ in het Nederlands. Zelf vind ik los opgesomde vaardigheden heel nietszeggend, waar dan ook in je LinkedIn profiel. Als je ze in je summary verwerkt kun je daar nog uitleggen hoe jij je competenties inzet, welke resultaten je ermee boekt. Dan heeft het waarde. Bovendien zoeken recruiters niet op zachte vaardigheden maar op harde skills. Zoals kennis van je vakgebied, expertise mbt computer/programma’s/machines/systemen etc, branchegerelateerde know-how. Daarnaast is het onderdeel skills een mooi overzicht van alles wat je weet en waar je goed in bent. Zorg er dus ook voor dat je de later toegevoegde kennis eens naar positie 1 sleept, zodat je er sneller endorsements of onderschrijvingen voor krijgt.

  7. “Blogs onder publicaties (Natuurlijk, had ik zelf op kunnen komen 😉 )”


    Als je al blogt publiceer je dus artikelen. Wat mij betreft kun je direct het onderdeel Publicaties aan je LinkedIn profiel toevoegen en daar een paar van je beste blogs tussen zetten. Als het alleen op LinkedIn gepubliceerde blogs zijn wordt het wel dubbelop. Maar toch, in de race om jezelf te onderscheiden is veel geoorloofd 😉

  8. “Voeg je expertise ook toe aan je summary”

    De skills waar ik het net over had kun je ook nog samenvatten in je summary. Het is weer wat extra voer voor het zoekmachinemonster, omdat dit een van de 4 magische plekken voor trefwoorden is. Daarnaast vind ik het als lezer ook prettig om direct in de summary te zien wat ik aan je heb, nog voordat ik verder het profiel in duik. Voorbeelden vind je hier en onder deze link.

  9. “Mastervakken vermelden bij master (Goed idee!)”


    Trefwoorden die meetellen voor je vindbaarheid kun je overal in je profiel plaatsen, ook al wegen ze niet overal even zwaar voor het algoritme van de zoekmachine. Relevante vakken benoemen bij het onderdeel opleiding is slechts een van de ideeën.  

  10. “Relevante groepen + Nieuws volgen via Pulse + Bedrijven volgen”


    In de zwarte menubalk bovenin je profiel vind je onder Interesses de optie Pulse.  Links bovenin de pagina druk je dan op de streepjes om het dropdownmenu te openen. Onderin de dropdown kun je ‘discover more’ aanklikken. Qua content is er eigenlijk voor elk wat wils. Als je nieuws uit je vakgebied of uit internationale kranten gaat volgen ontvang je de newsfeed op de homepage van je profiel. Hier bepaal je dan of het jou gaat helpen top of mind binnen je netwerk te worden als je de content deelt.

    Verder is het ook een stukje ‘window-dressing’. Als je profiel opgesierd is met de nieuwskanalen, groepen en bedrijven die passen bij jouw vakgebied geeft dit meer waarde en geloofwaardigheid aan je professionele identiteit.

  11. “Niet alleen ‘liken’, ook reageren”


    Dat je met het liken van iemand’s update of artikel zichtbaar wordt in het tweedegraadsnetwerk van die persoon is inmiddels wel bekend bij de meeste LinkedIn leden. Liken is dus een middel om je te profileren, nietwaar? Waarom dan niet een inhoudelijke reactie geven zodat je je zichtbaarheid meer waarde geeft?

    Let er ook op consistent te zijn wanneer je een professionele identiteit wilt opbouwen. Vooral bij actief werkzoekenden zie ik vaak likes of reacties bij artikelen die weinig te maken hebben met de eigen expertise. Of erger nog: 2 keer per dag geposte updates met wijsheden, oneliners, lijstjes van positiviteitsgoeroe’s. Kwestie van uiteenlopende interesses of teveel tijd? Beweeg je op LinkedIn als de vakexpert die je bent. Iemand die met zijn vak bezig is dus.

    Tip: Iedereen die je profiel bezoekt kan checken wat je zoal op LinkedIn plaatst en -afhankelijk van je privacy instellingen- o.a. ook wie je bent gaan volgen. Een overzicht van je activiteiten van de laatste maand staat onder ‘recent activity’.

  12. “Kansen grijpen om contact te maken: verjaardag, jubileum, nieuwe baan”

    Dit lijkt een schot voor open boeg. Je wordt namelijk door LinkedIn goed op de hoogte gehouden van ontwikkelingen binnen je netwerk en een netwerk moet je onderhouden…. Toch voelt het misschien wat vreemd om iemand op LinkedIn met zijn of haar verjaardag te feliciteren, zeker als de connectie niet zo ‘warm’ aanvoelt. Maar om relaties persoonlijker te maken en te versterken is het juist weer een attent middel. Evenals endorsen (en bedanken voor endorsements), feliciteren met nieuwe baan, etc. Het helpt je top of mind te worden of te blijven binnen je netwerk en het verhoogt je kansen op succes.

Dit lijstje van Lilian was een mooie inspiratie om een aantal tips nog wat uitgebreider te behandelen. Wie nog toevoegingen, vragen of opmerkingen heeft, is welkom te reageren! Alleen een like of share mag ook natuurlijk 😉 Wellicht maak je iemand in je netwerk op die manier blij met deze tips!

 

Patricia Woestenburg, LinkedIn trainer, social selling trainer en sollicitatiecoach voor (sales)organisaties en particulieren.

Sellingme Training & Advies Voor persoonlijk profieladvies -en hulp bij optimaliseren:
Laat een bericht achter op info@sellingme.nl of:

Link of mail mij op https://www.linkedin.com/in/linkedintraineramsterdam
✆ + 31 (0) 6 18 48 3193

p.s. Nog een kleine video impressie van de masterclass (helaas wel iPhone kwaliteit..). Misschien tot ziens in de RAI in april 2016??