Heb je nog geen specifieke Pulse kanalen toegevoegd aan je profiel? Lees dan verder waar je deze verborgen feature van LinkedIn kunt vinden en vooral waarom je niet zonder kunt als vakexpert of thought leader (in de dop)!

Pulse, wat is dat?

Die vraag krijg ik -verbazingwekkend genoeg – nog regelmatig van klanten en relaties. LinkedIn Pulse is een nieuwsplatform waar je je eigen blogs kunt posten, althans, in de Engelstalige versie. Tevens kun je er interessante content lezen en daarop reageren. De content kan afkomstig zijn van andere bloggers, externe nieuwskanalen, Influencers en gerenommeerde vakwebsites. Deze bronnen van content kun je volgen en dagelijks op je Homepage voorbij zien komen.

screenshot-content-delen

Wat heb ik eraan?

We weten allemaal: kennis is macht. Content is King. Om jezelf als kennisexpert of zelfs als thought leader te presenteren op LinkedIn is het van levensbelang om ‘on top of the news’ te zitten. Om vroeg in de salescyclus waarde aan je netwerk toe te voegen. Om eerder dan je concurrent dat mooie artikel gedeeld te hebben. En dit op continue basis te doen. Wist je dat…

92% van B2B kopers is geneigd zaken te doen met professionals die als thought leader bekend staan

Bovendien:

64% van de B2B kopers zegt te waarderen dat een (sales) professional meedenkt met zijn of haar business en waarde toevoegt door content te delen die helpt zijn of haar probleem op te lossen

De hoeveelheid informatie op de LinkedIn Pulse kanalen die jij volgt maakt het gemakkelijk om juist die content te vinden en verspreiden die jouw vakexpertschap ondersteunt. Daarnaast verschijnen je eigen gepubliceerde posts rechtstreeks in de ‘notifications’ van je eerstegraadsnetwerk. LinkedIn Pulse heeft alles om ‘top of mind’ te blijven binnen je netwerk.

En uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de combinatie van het delen van ‘geleende’ content via updates en het delen van je eigen blogposts kan leiden tot die positie als kennisexpert, en daarmee ook tot nieuwe klanten.

Window-dressing

Ok, het staat ook leuk op je profiel. Laten we wel wezen. Wanneer je meerdere nieuwskanalen, branche nieuws en Influencers volgt, dan is dit te zien onderaan je profielpagina. Uiteraard draagt dit bij aan het ‘beeld’ van de vakexpert dat anderen van jou (zouden moeten) hebben. Je wekt de indruk geïnteresseerd en geëngageerd te zijn in jouw vakgebied. Of deze interesse oprecht is kan overigens wel gecontroleerd worden in je ‘recent activity’. Iedere bezoeker van je profiel kan nakijken of jij daadwerkelijk content deelt, in groepen deelneemt en actief bent binnen je netwerk.

Hoe voeg ik kanalen toe?

Oftewel: waar is LinkedIn Pulse tegenwoordig te vinden?? Een aantal maanden geleden verdween LinkedIn Pulse als keuze uit je menubalk onder ‘interest’. Het duurde even voordat duidelijk was (in ieder geval voor mij ;)!) waar LinkedIn deze feature zo slim verstopt had. Eigenlijk is de nieuwe plek heel logisch. Je kunt nu vanuit je profielpagina (in edit mode) naar het onderdeel ‘Following’, meestal onderaan je profiel. Vervolgens klik je op ‘Customize news’.

schermafdruk-2017-03-20-09-27-53

Hiermee gaat er een wereld voor je open aan keuze in Influencers, News, (Industry) Channels en Publishers. Vergeet niet op ‘see more’ te drukken voor nóg meer keuze. Door simpelweg de blauwe plusjes aan te klikken voeg je een nieuwskanaal toe aan je LinkedIn profielpagina.

 

 

 

 

 

 

 

Overigens verschijnen de internationale kranten (Publishers) niet in je nieuwsrijtje maar in het rijtje bedrijven dat je volgt op je profiel. Dit maakt verder niet uit, de updates van alle bedrijven en kanalen die je volgt zijn terug te zien op je Homepage.

schermafdruk-2017-03-20-09-28-53

 

schermafdruk-2017-03-20-09-29-43

 

Hoe ga ik om met de vele content op mijn Homepage?

Ook die vraag krijg ik vaak, alsmede de opmerking dat er veel ‘rotzooi’ zoals tegeltjeswijsheden op staat (onderstaande voorbeeld was eerlijk gezegd de enige die ik vandaag kon vinden). Je Homepage is een mooie vergaarbak van alle informatie die door je netwerk en de kanalen en bedrijven die je volgt worden gedeeld. Ook gesponsorde updates (= reclame) zijn hier helaas te zien. Naarmate je netwerk groeit krijg je meer berichten te zien en dan kan het een uitdaging zijn om daar net die interessante content uit te filteren waar jij iets mee kunt. Hoe pak je dat handig aan?

 

  1. Allereerst moet je gewoon een LinkedIn routine in je dagplanning hebben staan. DAG planning ja :) Vind 1 of 2 koffiemomenten per dag om te scrollen door je Homepage wat je netwerk en de wereld aan nieuws te bieden heeft vandaag. Door snel een like en een inhoudelijk commentaar op een paar updates van anderen te doen ben je al zichtbaar in je netwerk. Door de bedrijfsupdates van je klant of prospect te lezen weet je wat er speelt en of die informatie bruikbaar is in je salesproces.
  2. Daarnaast lees je natuurlijk enkele artikelen die LinkedIn jou aanbiedt op basis van jouw interesses, de door jou gekozen kanalen (ik vind daar ook niet dagelijks een match, maar 3 keer per week is zeker haalbaar). Voorzien van jouw korte mening of analyse deel je dit dan met je netwerk of, heel specifiek gericht, met een prospect. Dit heet ‘cureren’ van content en in combinatie met het delen van je eigen geschreven blogposts heeft dit een directe relatie met de hoeveelheid business die je uit LinkedIn haalt.
  3. De ‘interessante artikelen’ die jij in je newsfeed vindt zijn natuurlijk geschreven door een persoon. Vaak is dit een kennisleider in het vakgebied waarin jij geïnteresseerd bent. Door die persoon direct te gaan volgen zullen zijn of haar artikelen altijd op je Homepage verschijnen. LinkedIn geeft slechts een verzameling van trending topics en maakt dan de keuze voor jou, waardoor je natuurlijk andere interessante bloggers mist. Dus: volg zoveel mogelijk mensen waarvan jij denkt “deze content past echt in mijn straatje”.
  4. Unfollow (zie screenshot hierboven) of ontvolg personen die in jouw ogen meer rotzooi dan zinvolle content delen. Je blijft wel gelinked met die persoon maar je hoeft zijn of haar status updates niet meer te zien.
  5. Continuïteit! Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, je moet je zichtbaarheid onderhouden, wil je door je netwerk gezien -en benaderd- worden voor je vakkennis.

 

Dit artikel is met name gericht op het gebruik van LinkedIn Pulse nieuws (niet het bloggen dus), hoe je kunt komen tot een goede newsfeed en hoe deze te gebruiken om je doelen te bereiken. Met de nieuwe lay-out of user interface van je LinkedIn profiel zal dit gaan veranderen (vanaf maart 2017). Volg mijn blogs om op de hoogte blijven.

LinkedIn voor jouw bedrijf?

Er zijn veel meer manieren om je LinkedIn aanwezigheid en activiteit op gestructureerde wijze in te zetten om je -commerciële- doelstellingen te behalen. Wil je hier meer over weten, benader mij dan gerust via onderstaande contactmogelijkheden. Ook kun je mijn andere artikelen over social selling lezen: Is jouw profiel social selling proof? en Hoe je kunt scoren met je LinkedIn headline.

 

Patricia Woestenburg, LinkedIn trainer, social selling trainer en sollicitatiecoach voor (sales)organisaties, ondernemers en particulieren.

Sellingme Training & Advies Link en mail met mij op https://www.linkedin.com/in/linkedintraineramsterdam

✆ + 31 (0) 6 18 48 3193